Read more: http://www.wayneharraz.com/2015/04/how-to-score-100-seo-at-chkmecom.html#ixzz3d6YfFT3V Chapter 238 || Resepi kengsom confirm sedap!!! Baq hang ~ olahbersama® Blogger Widgets

September 24, 2018

Chapter 238 || Resepi kengsom confirm sedap!!! Baq hang

| Posting by: jie || Photo by : jie | Bismillahirrahmanirrahim,

Aku dapat resepi dari member.. Dia pulak screenshot kat mana tah...sebab dia kata sedap sangat dia masak. Jadi mari kita try test tengok.

Throwback sikit. First time aku makan masa kat Alor Setar. Tak ingat dah samada belum kawin atau di awal perkahwinan (pjj). Aku memang sukaaa,sangat lauk berkuah + pedas. So this lauk masa first time makan memang make myself blown away. haaaa kemahen. Yang ingat ada siakap, nenas, kangkung, pedas, masam, sedap.

Lepas tu masa pregnantkan Zahin 2009 tetingin nak makan. Nasib ada jual kat 1 kedai siam di Tanjung Malim. En.Edi pi beli kengsom daging masa tu. Bila rasa,ok sedap. Pastu aku cakap aku nak kengsom ikan kembung. Sebab duk teringat asam rebus ikan kembung sedapnya..tapi nak version kengsom. Kedai tu kata tak buat ikan kembung. Aku kata pi la beli ikan kembung suh dia buat jugak. Last² dapat makan. Tapi dah lupa samada kedai tu provide ikan atau En. Edi belikan ikan. Kahkah...
.
Tapi.. ahkak kecewa tak sedap! Nak blame the hormone masalahnya En.Edi pun kata tak sedap. Ikan rasa hanyir. Frust makyong masa tu trus terbantut napesu makan. Haha... pastu gigih mak yong gugel resepi, tak banyak keluar,result dia. Aku macam.. Eh orang tak pernah masak ke.. pelik pulak...
.
Pencarian macam terstop disitu. Tapi rasanya memang takkan lupa. Then few 2015 aku pernah buat jugak. Ada blogged about that. Resepi gugel. Rasanya ok la but tak berapa sama jugak dengan yang makan dulu. Gambo takde pulak dlm blog tapi takpelah.
.
Pastu 2 bulan lepas aku jumpa pes kengsom 'instant' kat padang besar.. Sebab pea tomyam dia sedap aku assume yang lain semua sedaplah. Berbunga² hati dapat makan kengsom sedap kembali. Bila nak masak, buka botol... tengok pes terus patah hati. Apsal kaler dia gelap? Apsal bau tak best? Try la jugak buat.  Tapi tak letak ikan. Bila rasa, FAIL... This is not kengsom. Frust.
.
Mengadu dengan adik. Sebab dia duk Perlis kan dekat dengan Padang Besar. Dia kata dia suka makan kengsom dwkat Kg. Baru KL. Ater bilanya nak pegi kan dah dia keje Perlis. Tapi few weeks back dia ada training di KL & nak singgah rumah, aku paksa dia beli. Dapatlah makan. Cukup rasa masam pedas semua. Berdesing lidah kepedasan. Kahkah.

Panjang sangat mukadimah meh la aku share resipi member aku punya screenshot dari tah mana² sumber. Kalau tuan punya resipi terbaca mintak halalkan ya.


Ni yang aku masak. Masih atas kuali. Dari segi warna, ok dah la bagi aku.

Served. Ready to eat. 

Prediction? Aku rasa OK. Sedap.
En. Edi kata dah boleh bukak kedai. Kahkahkah. 
.
Klu kome buat tapi kome rasa tak sedap jangan kecam akak tau. Ni berdasarkan lidah akak dan bahan² pun kita agak² je. 
.
Resipi ni memang akan digunapakai untuk masa depan. Sedap bag hang!!! Tak tipu punya. Baik ampa teraiiii....

Ok bai. 

0 comments:

Post a Comment

back to top