Read more: http://www.wayneharraz.com/2015/04/how-to-score-100-seo-at-chkmecom.html#ixzz3d6YfFT3V Chapter 39 || Pernah rasa macam ni? ~ olahbersama® Blogger Widgets

September 12, 2013

Chapter 39 || Pernah rasa macam ni?

| Posting by: jie |

 Bismillahirrahmanirrahim,

Bila masalah pasal kerja datang..rasa macam nak give up pun ada, rasa macam nak lawan pun ada...

Aku part keje ni ada macam-macam personaliti.. Tambah-tambah masa belum kawin dulu...Lagi banyak personaliti aku... Ada masa aku garang, ada masa aku melawan..Ada masa aku membodek..Ada masa jugak aku bajet baguss...hahaha..Those were the days...

Lately nih, aku rasa macam banyak pasrah plak...Ntah kenapa tak tau lah..pastu terasa nak give up..Bukan nak give up sebab nak mengaku kalah..Tapi terasa nak give up sebab kadang-kadang pikir hard work never paid off. I am referring to current job la senang cerita..

So kadang-kadang bila nak give up kena cari plan C...macam-macam la aku pikir nak buat. Contoh macam kat bawah ni:

1. Nak belajar buat kek. Kat Tg. Malim ni ada la satu kedai bakery. Eh kat Batang Kali pun ada. So boleh la belajar teknik yang betul so that tak yah la duk try and error ja bila masak ni...Then amik order..tapi bila mengenangkan kek-kek yang sediada ni sangat marvellous deco nya tapi aku sendiri tak makan fondant cake, so mungkin boleh dibuat belajar untuk ilmu..tapi untuk bisnes...tidak untuk masa sekarang.

2. Aku now buat dadih..Amik resepi kat MIL pastu sendiri derhaka ikut kepala aku..hahaha..So far ok la jugak tempahan. Cuma aku ada masa malass especially time weekdays. Sebab nak buat pun time malam ja la...Nak jadi pengedar di banyak cawangan..Yes berangan tu free..Apa salahnya..cuma sekarang ni periuk den tak la bosar mana..Jadinya den buat ikut kemampuan kederat dan juga periuk masak den la...

3. Aku minat lanskap..minat pokok..Tapi dah lama tak involve. Now dah lupa semua nama saintifik pokok..Dulu masa keje Penang and Perlis rajin la belek pokok-pokok ni..Now terasa nak involve balik...Since aku ada bakat dalam AutoCAD nih..mula la rasa nak jadi designer lanskap plak. First testimonial could be my upcoming house. In shaa Allah taun depan dah boleh duduk kot. Pastu boleh la buat bisnes sendiri, tukang supply pokok dan lanskap pun dah ada and buat masa ni amat senang berurusan dengan dia...

4. Nak buat freelance design rumah and renovation. Aku tak pernah plak rasa nak mengembangkan bakat autoCAD dalam bisnes but since ada yang berhajat, terpikir jugak..Why don't I give it  a try kan..

Ikutkan aku malas nak tulis dalam ni nanti kalau lama-lama takde progress jadi macam hangat hangat taik ayam plak...tapi nak tulis jugak kot-kot boleh jadi motivasi diri sendiri bila aku down part keje...

Sebab sekarang ni rasa macam banyak sangat dosa duk asik mengata orang dan dikata orang..Dulu aku keras hati...Awal-awal masuk kilang tempat keje lama, ngan Superintendent sendiri dah bergaduh sampai jegil-jegil mata.....Masa nak interview tu lagi la..Dengan tukang interview tu aku bahasakan sekali...sekali dia jadi Manager aku da...malu siot...Dulu orang buat apa pun aku memang buat bodo ja...Skang ni mungkin sebab naluri mak-mak dah ada kot..so banyak sensitif dan hati tisu..wahh..mak mak betol kau ye jie...puuiiiii...

Memetik (memetik??) kata-kata member aku si Fadzillah ni, kita yang ubah diri dan nasib kita..nak tunggu orang memang tak la...kecewa lagi ada la...So I'll make a move..Step pertama dengan menulis di sini la..haha...ok la tu..Dulu duk asik bercakap dan simpan dalam ati ja...Now kalau ada yang membaca, dia tau lah...yang pasti antara 3 tu, kurang-kurang satu dah jalan, satu on going. 

Ada lagi projek lain yang aku tengah buat. Tapi yang tu biarlah aku dan orang yang berkenaan saja yang tau..Yang pasti, langkah untuk protect diri dimasa hadapan. Ntah-ntah satu hari dah menyampah ngan keje, boleh la divert..hahaha

Mintak-mintak boss aku tak baca nie..wakakaka....Kawan-kawan, doakan saya ye...

p/s: Saya masih ikhlas dengan kerja sekarang. Bertepatan dengan motto syarikat " KERJA ADALAH IBADAH". Saya juga amat berterima kasih kepada boss2 dahulu dan sekarang yang terlalu baik pada saya. 

ok bai. 


0 comments:

Post a Comment

back to top