Read more: http://www.wayneharraz.com/2015/04/how-to-score-100-seo-at-chkmecom.html#ixzz3d6YfFT3V Chapter 16 || Homemade - Pasta For Baby Zahra ~ olahbersama® Blogger Widgets

June 24, 2013

Chapter 16 || Homemade - Pasta For Baby Zahra

| Posting by: jie || Photo by : jie |


Bismillahirrahmanirrahim,

Aku pernah cerita yang Zahra dan pasta memang ngam sangattt...so aku memang selalu buat pasta untuk selang-selikan menu dalam diet harian Zahra. Nasi, pasta..pasta, nasi...itu sudah pasti...

Tak tahu sebab apa zahra suka pasta..mungkin sebab aku pun suka kot..Wallahua'lam.

so aku nak tunjuk few pasta that I have made for zahra. Enjoys.


Pasta grain animal. Rebus pasta dan brokoli sampai lembut. set aside. panaskan kuali, masukkan stok ayam, tepung atta untuk pekatkan kuah. tuang atas pasta. Ready to eat.

Rebus pasta ABC, set aside. Tumis bawang holland & putih, masukkan stok ayam. Masukkan ayam, sayur sesuka hati (aku letak carrot, brokoli, tomato) dan masukkan pasta dalam tu. Siap!!

Ni pasta ABC. Comel2 je ..aku beli dekat Tesco. Lagi snang tak payah nak potong segala.

Rebus pasta, potong2 dengan gunting, set aside. Tumis bawang merah & putih, masukkan ayam/ daging, masukkan stok ayam/ daging> masak smpai empuk dan masukkan sayur (aku masukkan sawi yang dihiris halus time nih). Kemudian last masukkan tepung atta dan masukkan balik pasta ittew. Jadilah carbonara versi Zahra..

Pasta Bolognese versi Zahra. Pasta rebus & set aside. Tumis bawang, masukkan stok ayam. Masukkan puti tomato, celery, bunga kobis dan lat masukkan salmon. kacau bagi hancur, masukkan cheese and ready to serve.  Tuang je atas pasta tu supaya nampak macam sedap...



ni sama je macam bolognese cuma aku guna pasta ABC dan asingkan kuah. Sebab version ni aku buat kuah lebih macam stew gitu dan aku guna ayam pulak..


Selalunya resipi lain lebih kurang sama je aku buat. Tukar-tukar. Macam ayam, daging aku suka guna yang raw tapi carrot, tomato, stok ayam/ daging aku suka buat puri/ frozenkan. Nanti aku tunjukkan pula cara simpanan puri/ stok ayam.

Normally, Zahra akan bangun awal . Paling lewat pun pukul 8.30 pagi..So mak takde masa nak berangan duduk atas tilam smpai pukul 9  pagi..hahaha...bangun je  mesti kena pikir nak masak breakfast apa untuk Zahra and not forgetting abg long and ayahnya. Selalunya kalau ada bahan even very minimum pun still boleh masak bodo-bodo je..Bila dah terdesak baru keluar gi makan roti canai/ nasi lemak. 

Untuk Zahra, aku akan goreng fresh potato untuk bekal dan makan di gerai. Kadang-kadang 'ter'masuk la jugak nasi lemak kosong ke mulut Zahra but aku memang minimumkan semua tu dengan memberi supply makanan, minuman dan susu yang secukupnya untuk dia.



Well, itu saja. Bai!!





0 comments:

Post a Comment

back to top