name='keywords'/> Read more: http://www.wayneharraz.com/2015/04/how-to-score-100-seo-at-chkmecom.html#ixzz3d6YfFT3V olahbersama® Blogger Widgets

October 06, 2018

0 Comments

Chapter 239 || Throwback. BOMBA. The Unsung Hero

| Posting by: jie || Photo by : jie |

Bismillahirrahmanirrahim,

Since banyak cerita pasal JBPM atau BOMBA keluar dekat newsfeed sekarang ni, meh aku nak share something. Nak share pengalaman deal dengan BOMBA ni. Cerita dan gambar-gambar ni semua tak pernah lagi aku share kat media social. Benda dah lama pun. Tahun 2008 & 2009. 
.
Tahun 2006 aku start bertugas kat Bangunan Tuanku Syed Putra, Penang. Tahun 2007 aku bertukar ke Kangar, Perlis. Ramai je yang tau kalau tengok bangunan ni. Yelah Perlis zaman tu mana ada bangunan tinggi sangat. Depan hotel Putra Palace (nama hotel dulu). Masa tu (2008) kami buat program fire drill. Aku sebagai salah seorang jawatankuasa pelaksana. 
.
Bangunan tu ada pelbagai jabatan. Jadi kena lalui pelbagai perbincangan dan mesyuarat. BOMBA pun terlibatlah dalam mesyuarat ni. Selesai semua part perancangan dan perbincangan, tibalah hari perlaksanaan. 
.
Start dengan bunyikan siren. Masa ni pagi lagi. 9-10 pagi. Maka berpusu-pusulah penghuni bangunan keluar. Technician ada yang standby di control room untuk communicate dengan BOMBA melalui telefon. Check kat tingkat dan bahagian mana bermula alarm tu. Turun guna tangga ye. Lif pun semua disable time ni. Penghuni tingkat atas sekali memang penatlah. Tapi nak buat macammana. No excuse. Oh tapi ketua aras (wakil setiap jabatan) dah ada data siap-siap penghuni bangunan yang pregnant, yang ada sakit jantung, asthma dsb. Semua data tu dah ada masa part perbincangan lagi. 

Selain BOMBA, ada jabatan lain yang terlibat juga dalam program ni. JPAM, RELA, ambulans pun dah standby tepi tu. Kira ni memang kami buat habis-habisan la. 

 Kenderaan BOMBA sampai. Anggota keluar dan buat persediaan. Ketua Operasi periksa data bangunan dan beri arahan pada anggota lain. Bukan main terjah je dalam bangunan. Walaupun LATIHAN. Korang tengok kelengkapan keselamatan pun dorang ikut. 

Pihak BOMBA periksa mangsa terperangkap. Cari mangsa. Team ni dah standby kat bawah.  Lengkap dengan hose semua. 

 Selesai selamatkan semua mangsa terperangkap. Masa ni ada few mangsa yang kitorang create untuk tambah dramatic sket.  Mangsa pun merata tingkat. Kiranya dalam bangunan dah kosong la time ni. Since demo penggunaan alat pemadam api dah selalu buat, kita tukar tengok demo ni pulak. Bagus jugak boleh cuci cermin luar sekali (OK point ni aku tambah sendiri).

Ok settle demo. Penghuni bangunan ada di luar pagar bangunan iaitu kawasan berlumpul. Aku masa ni memang perati je apa yang jadi. Nampak tu siap pakai helmet merah. Sebab jadi AJK dapatlah duduk dekat dengan BOMBA tengok dorang buat kerja. Bukan menyebok tapi ini memang aku kena tahu. Masa ni dah start gather semua report dari anggota dari mula sampai habis operasi. 

Yang depan aku tu, BOMBA yang lead Fire Drill ni. Tengah amik report timing dari start alarm bunyi, BOMBA call, BOMBA datang, waktu bangunan kosong, waktu selamatkan mangsa terperangkap dll yang aku pun dah lupa. Format yang sama aku pegang tu untuk rekod jugak. 

Semua anggota berkumpul. Masa ni sesi report mereport. Aku jadi reporter je kat tepi tu. 

 Ketua Operasi menyelamat bagi report.

Dapat semua report tabulate pulak kat whiteboard tu. Sambil bincang apa yang patut. Tu pengarah BOMBA Perlis pun terlibat  dalam fire drill ni. 

Bincang lagi. Pengarah BOMBA yang pakai uniform tu tau. Bukan yang baju batik tu. Masa ni aku memang banyak mendengar dan ambil note. Pengalaman dan pelajaran ni weiii... Bukan selalu dapat peluang macam ni. Banyak ilmu baru dapat kaut masa tu. 

Ni antara team aku yang terlibat. Bahagian penyenggaraan bangunan. Ada yang takde dalam gambar ni ntah mana peginya. Yang pasti semuanya lelaki. 

Kes lain. Ada sekali tu tali bendera putus. Nak ganti baru bukan boleh pakai tangga. Nak sewa kren rasa macam tak berbaloi pulak. So kami mintak tolong BOMBA. 

Sebab aku POYO masa tu aku insist nak buat sendiri. Takdela tinggi mana pun. Dalam 40 kaki je. Tapi safety harness TETAP kena pakai. Masa ni BOMBA ajar and guide. 

 Whole picture. Bukan sorang je naik tau. Ada anggota BOMBA sorang yang bagi arahan pada aku. 

Mission accomplish. Peace. 


Masa aku bertugas kat Perlis ni aku memang banyak sangat bekerja dengan BOMBA ni. Nak renew Fire Certrificate pun banyak prosesnya. Kamceng macammanapun, when it comes to SOP, Uniform Building by Law (UBBL) memang dorang tegas. Nak argue pun based on fakta la. Bukan sukahati hentam kromo atau ikut kebiasaan yang kita rasa OK. 
.
Contohnya masa nak renew fire certificate, check laluan kecemasan. Kadang-kadang laluan tu menghala ke stor jadi semak sikitlah kan. Bagi kita sebagai penghuni rasa macam takde benda pun. Bila kecemasan gunalah pintu utama. Pastu cari tangga. Kan. Bagi BOMBA tak. Laluan tu ko kena clear. Hoii masa check bangunan ni memang kena banyak sabar. Bila semua teguran diperbetulkan akan ada pemeriksaan kedua pulak. Kalau OK dapatlah renew. Kalau tak OK lagi buat balik dan periksa lagi. Tapi cut short, kami dapat renew lah. Setelah beberapa episod pemeriksaan dan penambahbaikan.

So pointnya kat sini yang boleh aku relatekan dalam peristiwa baru-baru ni. BOMBA ada SOP dan perancangannya sendiri yang kita pun mungkin tak arif. Tugas dorang adalah untuk menyelamat. Aku sendiri yang memang bekerja di bahagian penyenggaraan bangunan ni dari tahun 2006-2016 (tak lama pun) memang banyak sangat berurusan dengan dorang. Walaupun berurusan dengan anggota yang berbeza, di negeri dan daerah yang berbeza, aku sendiri dari company yang berbeza (tukar company); yang pasti kalau tak ikut prosedur,  dorang BOLAYAN je. 

Kalau semua anggota tu masih hidup dan mayat mangsa yang jatuh tu dijumpai, tentu tak ada yang nak pertikaikan isu tali yang ikat tu. Mesti semua jadi biasa je. Tak jugak dianggap hero sebab tugas BOMBA memang menyelamat kerjanya. Kan. 

Tapi bila terkorban banyak sangat suara yang berbunyi. Pendapat pula berdasarkan penbacaan dan rujukan google. Tak salah semua tu. Tapi kita patut hormatkan keluarga angota yang terkorban. Jika apa yang kita nak katakan tu tak berapa sedap didengar, baik kita diam. Baik kita sedekahkan Al-Fatihah. Pihak BOMBA sendiri ada bannyakkk kerja dan buat post mortem untuk semuaa yang dah jadi. Ni keputusan apa pun takde kita yang sibuk buat conclusion. Aku berani cakap berdasarkan pemerhatian lepas. 

Kepada keluarga anggota yang terkorban, takziah diucapkan. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Kami yang melihat dari jauh cukup terkesan dengan apa yang berlaku apatah lagi kalian semua. Moga Allah tempatkan mereka semua dikalangan orang-orang beriman dan beramal soleh.

Dipetik dari Sinar Harian:
Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, mereka adalah insan terpilih dan mempunyai hati yang suci serta amat memahami tanggungjawab yang diamanahkan, terutamanya dalam kecemasan hingga kepada nafas yang terakhir.

"Kami iktibarkan mereka sebagai syahid berasaskan kepada nas hadis yang bermaksud “Orang yang mati syahid lima golongan iaitu orang yang mati kerana taun, mati kerana penyakit perut, mati lemas, ditimpa runtuhan dan syahid di jalan Allah,” kata beliau melalui Facebooknya.
 ----------------------------     
"Aku juga pernah merasa sebuah kehilangan".




September 24, 2018

0 Comments

Chapter 238 || Resepi kengsom confirm sedap!!! Baq hang

| Posting by: jie || Photo by : jie | Bismillahirrahmanirrahim,

Aku dapat resepi dari member.. Dia pulak screenshot kat mana tah...sebab dia kata sedap sangat dia masak. Jadi mari kita try test tengok.

Throwback sikit. First time aku makan masa kat Alor Setar. Tak ingat dah samada belum kawin atau di awal perkahwinan (pjj). Aku memang sukaaa,sangat lauk berkuah + pedas. So this lauk masa first time makan memang make myself blown away. haaaa kemahen. Yang ingat ada siakap, nenas, kangkung, pedas, masam, sedap.

Lepas tu masa pregnantkan Zahin 2009 tetingin nak makan. Nasib ada jual kat 1 kedai siam di Tanjung Malim. En.Edi pi beli kengsom daging masa tu. Bila rasa,ok sedap. Pastu aku cakap aku nak kengsom ikan kembung. Sebab duk teringat asam rebus ikan kembung sedapnya..tapi nak version kengsom. Kedai tu kata tak buat ikan kembung. Aku kata pi la beli ikan kembung suh dia buat jugak. Last² dapat makan. Tapi dah lupa samada kedai tu provide ikan atau En. Edi belikan ikan. Kahkah...
.
Tapi.. ahkak kecewa tak sedap! Nak blame the hormone masalahnya En.Edi pun kata tak sedap. Ikan rasa hanyir. Frust makyong masa tu trus terbantut napesu makan. Haha... pastu gigih mak yong gugel resepi, tak banyak keluar,result dia. Aku macam.. Eh orang tak pernah masak ke.. pelik pulak...
.
Pencarian macam terstop disitu. Tapi rasanya memang takkan lupa. Then few 2015 aku pernah buat jugak. Ada blogged about that. Resepi gugel. Rasanya ok la but tak berapa sama jugak dengan yang makan dulu. Gambo takde pulak dlm blog tapi takpelah.
.
Pastu 2 bulan lepas aku jumpa pes kengsom 'instant' kat padang besar.. Sebab pea tomyam dia sedap aku assume yang lain semua sedaplah. Berbunga² hati dapat makan kengsom sedap kembali. Bila nak masak, buka botol... tengok pes terus patah hati. Apsal kaler dia gelap? Apsal bau tak best? Try la jugak buat.  Tapi tak letak ikan. Bila rasa, FAIL... This is not kengsom. Frust.
.
Mengadu dengan adik. Sebab dia duk Perlis kan dekat dengan Padang Besar. Dia kata dia suka makan kengsom dwkat Kg. Baru KL. Ater bilanya nak pegi kan dah dia keje Perlis. Tapi few weeks back dia ada training di KL & nak singgah rumah, aku paksa dia beli. Dapatlah makan. Cukup rasa masam pedas semua. Berdesing lidah kepedasan. Kahkah.

Panjang sangat mukadimah meh la aku share resipi member aku punya screenshot dari tah mana² sumber. Kalau tuan punya resipi terbaca mintak halalkan ya.


Ni yang aku masak. Masih atas kuali. Dari segi warna, ok dah la bagi aku.

Served. Ready to eat. 

Prediction? Aku rasa OK. Sedap.
En. Edi kata dah boleh bukak kedai. Kahkahkah. 
.
Klu kome buat tapi kome rasa tak sedap jangan kecam akak tau. Ni berdasarkan lidah akak dan bahan² pun kita agak² je. 
.
Resipi ni memang akan digunapakai untuk masa depan. Sedap bag hang!!! Tak tipu punya. Baik ampa teraiiii....

Ok bai. 

September 22, 2018

0 Comments

Chapter 237 || Zahra oh Zahra

| Posting by: jie || Photo by : jie | Bismillahirrahmanirrahim,

Zahra.
Anak ke2.
Kadang boleh bagi naik darah.
Banyak akal dia ni.
Tadi petang dia tanya boleh tak Zahra nak main bola?? Ibu jawab tak boleh.
Dia tanya kenapa orang lain boleh dia tak boleh?
Ibu cakap Zahra main la bola baling.
.
Sebab ibu minat bola baling.
Sebab bola baling ada dalam SUKMA.
.
Bukan sekat minat dia tau. Dia tak faham pun sebenarnya. Cerita je lah apa yang boleh.

Kalau dengar cerita dia kadang² boleh gelak guling².. tapi Zahra tak suka ibu gelakkan dia. Sorry la Zahra.. ibu tak pernah perlekehkan awak. Ibu cuma sangat terhibur dengan kehadiran awak.  Cute sangat tau tak.
.
Aritu dia tanya..
" Ibu kalau Zahra nak tidur atas DODO boleh tak?"
Ibu ingat DODO tu watak kartun ke apa.. so ibu memang jawab boleh la... kan..

Tetiba dia amik toto bentang atas karpet pastu landing. Kahkahkahakah...

TOTO LAH... TOTO..... 

Pastu tadi petang saja bangkitkan balik isu DODO dengan dia. Gelak je Zahra. Lepas tu dia cakap gini..
"DODO tu yang Zahra suka makan yang kaler coklat tu k ibu".
.
.
.
.
Tu DODOL Zahra. DODOL. DODOL!

Tadi malam tetiba gatal bontot. Pastu suruh ibu garu. Ibu cakap awak ada cacing ke ni. Nanti ibu sapu minyak kat awak. Prgi basuh bontot bagi bersih nanti tak gatal dah.
.
Pastu Zahra jawab
" bukan cacing la ibu. Bontot Zahra ada KUTU!" (dengan nada konpiden).
.
Pastu takkan aku nak duk diam je kan? Memang gelak sakan la. Zahra marah. Ibu ni Zahra cakap betul Ibu gelak pulak.
.
Ibu gelak sebab awak comel. Comel sangat. Dia kaitkan rambut gatal ada kutu.. so tempat lain kalau gatal ada kutu lah.
.
The way dia relate tu comel sangat.

Zahra, stay comel tau.



Ibu,
12.02am

September 04, 2018

0 Comments

Chapter 236 || Resipi kueh serimuka yang sedap

| Posting by: jie || Photo by : jie | 4

Bismillahirrahmanirrahim,

Wah tajuk tak agak².

Cantik tak serimuka iolls? Berseri kan. 

Secara jujur, ni first time buat kueh serimuka. Fakta, saya memang peminat kueh ni. Heart sangat tapi selalu suruh mak buat. Sebab bila beli yang jual 5 rm2 tu kan, frankly speaking memang tak kena selera. Macam asalkan jual je. Geram iolls. Tapi kalau makan yang order setalam tu kan, mostly sedap. Hahaha..

Resipi ni lama dah simpan. Tiba² pagi Ahad lepas teringin nak  buat. Gi dapur, timbang pulut tak cukup.  Nak beli malas, jadi buat la half adunan. Resipi tu guna loyang 8x8 lagi ko nak halfkan adunan? Takpelah baru first try. Kalau jadi kita boleh beli pulut lagi lepas ni..

Ceritanya, jadi uolls. Bekas tu saiz 4" lebih kurang. So jadi comel la. Saya share resipi untuk rujukan semua in future.

Pulut Serimuka
Sumber : IG nurui_ipan
Loyang 8 " x 8 "

Lapisan bawah
300g beras pulut-rendam 2 jam
200ml santan cair
1 sk garam
1.Lapik loyang dgn plastic dan sapu sedikit minyak.
2.Campurkan semua bahan2 dlm loyang ,ratakan dan kukus dlm kukusan selama 20 minit.
3.Setelah itu tekan padat pulut sebelum di letak kan lapisan atas.

Lapisan atas
4 biji telur
200 ml santan
150g gula
100ml jus pandan- dr 8 helai daun pandan
10g tepung jagung
25g tepung gandum
Secubit garam
1/2 sk serbuk kayu manis-optional
Sedikit pewarna hijau jika suka.

Cara
1. Campurkan semua bahan2 dan tapiskan ke dlm periuk.
2. Masak dgn api perlahan hingga sedikit likat.
Tuang ke atas lapisan pulut dan kukus selama 25 - 30 minit.
3. Balut tudung kukusan dgn kain utk dpt permukaan yg elok- saya cover bekas dengan aluminium foil je.

Utk lapisan pulut ...pastikan santan cair sama paras dgn beras pulut.. sekiranya sukatan santan tak memenuhi paras beras boleh di tambah sedikit air.

Ini pulut sekaya versi mak beliau .. penggunaan serbuk kayu manis buat sekaya lagi sedap ... penggunaan tpg yg sedikit membuat kan texture sekaya jadi agak lembut dan creamy....selalu nya lps kukus bakar selama 20 minit pada suhu 200C ...ini akan buat permukaan pulut sekaya menjadi ber bintik2 keperangan...versi pulut sekaya bakar sgt popular di negeri Perlis.

 Saya lapik plastik dalam loyang. Biladah masak,saya terus keluarkan dari bekas senang je. Memang senang seriously.

Nampak tak.. Cantik je bila tarik plastik tu kan. 

After plastik lapik dikeluarkan. Pun mudah. Harap² kalau buat loyang besar pun mudah.

Zoom sikittt...

Keratan rentas. Yes sukses.

Pasti akan buat lagi lepas ni. Nanti nak try version takde telur pulak. Kalau berjaya juga boleh la share lagi.

K bai. 




September 03, 2018

0 Comments

Chapter 235 || Update blog.

| Posting by: jie |

 Bismillahirrahmanirrahim,

Sian blog. Sawang banyak sangat ni. Fuhhhhh....

Tetiba rindukan waktu suka travel. Tetiba baca balik entry pegi Korea. Tetiba macam dapat semangat balik untuk buat benda-benda positif. Tetiba nak jadi better person untuk hari esok.

So this is list yang akan saya update. Nantilah bukan malam ni yang pasti. Sebab kena cari gambar dalam external harddisk.
1. Update travel Bangkok dengan BFF.
2. Update travel Johor (Legoland) dengan BFF jugak.
3. Update life sekarang, buat apa bake apa jual apa. Mana produknya..  hehehe.. happy pulak rasa nak update.
4. Update pasal anak-anak. Zahin Zahra Zharif. 2 tahun dah Zharif ni korang. How time flies. Nanti cari gambo jalan² dengan dorang jugak.
5. Gambo makanan yang #mzmasak. Aku la tu. Just for record. Eh semalam baru je buat seri muka . Resipi amik dari IG orang pastu try sedap. First time buat. Rasanya entry serimuka ni aka jadi entry pertama kot. Makan je lah yang ko suka kan. Well, yang ni memang positif dr dulu and forever. Kahkah.



Ok bai. Nak lipat kain. Ada 3 gunung Everest ni. Doakan ye.

Bai.
0 Comments

Chapter 234 || Pengalaman interview kerja

| Posting by: jie || Photo by : jie |

Bismillahirrahmanirrahim,

Salam.

Terbaca 1 blog pasal dia cerita pengalaman kena interview di pos malaysia. Since I am ex-staff of Pos Malaysia, terdetik juga nak blog about it.

Ada satu ketika aku apply jawatan ni. Iklan tengok dari paper/ jobstreet. Tu pun dah lupa. Dan aku pun tak ingat bila aku apply. Masa first interview aku masih lagi di site Perlis. Belum kawin lagi pun.

Gi kl naik bas. Tak kuasa nak drive. Penat. Pagi tu member yang hantar. Naik tingkat 8. Posmel. Naik lif pusing sana sini tengok lif. Masuk Posmel pusing-pusing jugak tengok office. Ada few candidate masa tu. Ada jawatan Manager & executive. Aku?? of course la bukan manager time tu..Muahaha

Bila ramai macam tu..Haruslah aku nak tau berapa % chances aku nak dapat. Dan sebab aku tak sabar, Aku interview semua candidate kat situ. Apply jawatan apa, Duduk mana, Dah kawin ke belum..banyak tau soalan aku pada semua orang tu..Mana tau ada jawatan kosong...haha..Padahal orang lain semua sembang-sembang kosong je. Aku sorang je yang kepoh.. Ye la ..aku ni jenis tak sabar. Sorry lah kalau nak berteka teki sorang-sorang. Ai is malas like that.

Oh sebelum tu ada bagi test. More to IQ test. Objektif. Jawapan banyak similar. Lebih kepada nak tengok IQ dan what kind of person u are.

Masuk je bilik ada 4 orang panel. 3 lelaki 1 perempuan. Ai is nervous. Sebab tak pernah lagi kena interview ramai macam ni. Sorang dari HR, Sorang dari HR Posmel, sorang GM Posmel dan sorang Technical Manager. Aku tak banyak ingat soalan yang dorang tanya. Tapi dorang tau intention aku nak mintak keje ni sebab aku nak kerja kat KL. Yelah dah nak kawin. Soalan tu memang straight forward je aku jawab.

Tiba-tiba GM tu tanya. Since aku ni keje maintenance..dan office tu pun dalam proses nak renovate, apa pandangan aku tentang semua yang aku nampak. Haha..tricky question tu. Jujur aku jawab..
" Saya naik lif. Saya pandang dalam lif. Keseluruhan lif. Tapi saya tak nampak sijil lif. Sebagai orang awam, saya tak tau samada lif tu selamat atau tak. Sebab saya tak nampak sijil lif. Ia patut dipaparkan pada dinding lif"
Semua diam. GM tu senyum je kat aku. Then sambung soalan-soalan lain.

Masa abis sesi, GM tu je yang hulur business card dia.

The other day, aku emel dia and mintak lagi 3 orang punya emel. Dia reply . Aku bagi emel pada semua panel to say thank you. Siap jemput datang kenduri kawin aku lagi. Kah kah.

Lepas tu kawin. Still di Perlis. Tak lama lepas tu aku sms balik GM tadi tanya pasal status interview. Gila tak malu.. Dia kata waiting for 2nd interview. Aku tanya sebab aku kan tak sabar. Siap tanya GM tu chances aku bape % sebab ada berapa candidate yang apply for the same post. Tu pun aku tau. Memang. Muka tebal time tu.

Then dapat call untuk second interview. Masa tu dah kawin. 2 panel sahaja. Wakil HR HQ dan Senior Technical Manager. Soalan tak banyak. Lebih kepada bercerita.

4 bulan after kahwin baru dapat pindah HQ. masih di company lama. Pastu dapat call dari Pos yang aku dapat kerja tu.. Yeayy!!!! Alhamdulillah. Pastu mintak tangguh sebulan sebab nak habiskan kerja di company lama dulu.

Secara rasminya aku telah menjadi warga Pos Malaysia pada 2009.

Aku masuk dan duk bawah department GM Posmel tadi. first meeting dia cerita balik pasal aku sms dia, bagitau berapa candidate semua.. Ai is malu masa tu. Tapi lantakla.. dah masuk jalan teruss...

Tapi buat masa ini jodoh tak panjang. First day masuk kerja setelah cuti bersalin Zahra aku dengan sedih hati telah menyerahkan surat resign kepada boss aku. Bukan tak sayang.. This is the best team ever. Yes ever. Tapi pada waktu tu aku kena memilih. Untuk memilih sesuatu aku kena lepaskan sesuatu. By October 2012, saya bukan lagu staff Pos Malaysia.

So.. itulah cerita dengan Pos Malaysia.

Kenangan yang paling best. Sebab aku handle projek. Projek Pos yang paling besar. Aku ada dari zero to hero. Sampai siap. Sampai operate. Dari namanya National Mail & Parcel Hub (NMPH) sampailah ditukarkan kepada Pusat Mel Nasional (PMN)...

Moga Pos Malaysia terus maju. I heart u Pos Malaysia.

***Again, ini post bacjdated which ada dalam draft folder. Publish je lah ye dak.

*** Bila baca balik draf ni, saya rasa watak saya dulu dan sekarang sangat berbeza. Which saya yang dulu adalah lebih baik in terms of interpersonal skill & self confident. Need to do something to get that positivity back. Doakan ya.

ok bai.




0 Comments

Chapter 233 || Throwback 03 - Experience with PMB

| Posting by: jie || Photo by : jie | 

Bismillahirrahmanirrahim,

Entry ini aku draft on January 2015. Saja baca. Dan dari duk draf baik aku publish je. 

Takde sapa baca pun takpe. Just for my own record. In case tak ingat di usia tua. Boss I pun masa kat PMB (GM) dah resign and go to AA. 

SCENE 1

boss: i nak makan maggi la for lunch today.
kuli : makan la xpress pizza boss..ada dlm freezer.
boss: ok. i buat 2..u nak?
kuli : boleh jugak.

10 minutes later....

boss : pizza is done. nah..(boss dah serve dlm pinggan siap ngan sudu n hantar kat meja kuli)
kuli : tq boss (sambil senyum)...



SCENE 2

boss : Pls arrange caterer for lunch for 10 person tomorrow.
Kuli : Cannot. Caterer need at least 30 person or RM300 above.
Boss: (surf the internet)...I have to pay RM 230 for lunch only at Thai restaurant. Not include time to go there & time for waiting.
Kuli : Easy boss. I can help u to tapau nasi briyani kambing for lunch. Give me the money & i'll buy for 11 person including me.

hahahahaha....gila keji kuli itu......aku lettew...


Those were the days...Tu semua scene masa aku di Pusat Mel Nasional di Shah Alam. I was there dari start demolition, few areas takde supply elektrik, panjat sana sini dengan keadaan baru pregnant Zahin...


Bila En. Edi tgk gambar site masa tu, dia plak tanya aku.."Tak takut ke tempat ni" macam spooky je..


Yess by looking at the picture itself, memang scary .. Aku adalah orang yang ke-3 di site selepas boss aku dan assistant dia...Dulu masa aku kerja situ, tak berani nak post gambar macam2 kat FB..Sebab satu Malaysia kenal Pos Malaysia (PMB). So takmau nak reveal benda ni lagi sampai siap. As a Malaysian, personally aku bangga dengan pencapaian PMB dan teknologi yang digunapakai. 

Dari awal demolish, pastu cuti 2 bulan pantang ngan Zahin, sambung balik kerja...Projek siap..handover...buat lesson learnt ..peknen balik Zahra...cuti 2 bulan pantang ngan Zahra plak...Naik keje on the first day hantar surat resign..Oh, itu pun nampak agak keji..huhuhu...




But personally it was a very good experience indeed. It was not easy leaving PMB as the working environment  you comfortable most, happy with your bosses, clique and place also is quite sentimental. But there is a time when u need no make a choice. When u are chasing something, there is a situation that u need to let go something. So I choose to resign because of my family.

Frankly speaking, it is not as easy as that to let go all the memories there. Sampai sekarang. kalau ada kawan-kawan upload gambar kat sana aku suka tengok. Suka untuk memorize satu-satu kawasan. Sebab aku tau semua pelusuk dalam tu. Hebat kan kuasa memori kita. Subhanallah.

Current sutiation, my team pun dah berpecah. Sebab asalnya kami bersatu dari pelbagai background. Operation, Management, Engineering, ICT and so on. Jadi bila projek dah habis (on that time) masing-masing kembali pada tugas hakiki. Sekarang ni makin jauh. Tukar department pun ada. 

Takpe. Tu semua untul career deelopment. Sama juga macam aku.

Cuma sekarang ni aku rasa macam nak keje kerani je. Tak sakit kepala. Balik cukup masa. Seronoknya.... (berangan dulu)

Update: Dah resign. Housewife with lot of work to do. Part time baker. Roti, brownies, simple cake, cream puff and more to come. Kelas dah banyak pegi samada offline or online tapi baanyak yang tak praktis/ cuba. Doakan saya stay fokus, stay positif, stay humble, stay calm and stay grounding. 

ok bai. 

May 25, 2017

0 Comments

Chapter 232 || Kurus di bulan Ramadhan & Aidilfitri

| Posting by: jie || Photo by : jie |

Bismillahirrahmanirrahim,

Tajuk ni impian setiap perempuan di dunia. Impian yang paling best adalah makan unlimited tapi body mantopp... normal la tu.. aku pun camtu jugak kan...

Larome jual lagi ke?? Jual dik. Sapa nak larome pm akak ye. Ni weight loss akak mula² akak berimpian untuk kurus. Menjadi. Lepas tu akak kerja tempat baru dan opis akak depan 2 tapak dari cafe. Lepas tu akak banyak skip kerja mengepam susu.. terus berat akak jadi angka 6 seterusnya ke angka 7.

Lepas tu akak pregnant. Lepas bersalin akak pakai larome. Tapi kadang² akak malas sebab akak deal dengan baby. Bila dah pakai tangan kena basuh elok² sebab nanti nak sentuh baby. Nak minyakkan baby.. Nak mandikan baby.. Terkena mata terus trauma sebab pedih oiii....

Then akak guna grapefruit & slique essence. Macammana dia bertindak? Bila guna akak jadi cepat kenyang.. 1 sebab akak minum air putih banyak.. 1 lagi sebab grapefruit ni kelat sket so selera jadi kurang. Seriously akak rasa kurus sikit. Cumanya baru-baru ni setelah berbincang lanjut mengenai topik kurus dengan group minyak akak ni akak terus stop untuk sementara. KENAPA? WHY? Sebab akak bf baby. Fully bf. Sejak akak guna 2 essential oil ni berat baby naik 100-200g je sebulan. Kalau uolls tengok my baby nampak chubby.. tapi takdela berat mana pun. Sibuk sangat nak kurus sampai lupa baby. Jadinya akak hanya ambil supplement dan Ning Xia Red.

Tapi kenapa akak suggest 2 EO ni?

1. Bila bulan ramadhan, kita boleh kurangkan selera makan masa berbuka jadi takdelah makan macam selera king kong. Makan ikut keperluan je sebab perut korang cepat kenyang.

2. Bila bulan Syawal, korang kalau boleh nak makan semua. Nak makan banyak pulak tu. Penat tau usaha masa bulan Ramadha tapi raya 2 hari berat dah kembali ke angka tinggi dan makin meninggi. At least masa open house pun kuantiti makanan yang masuk perut pun dapat dikawal. 

Macammana rupanya EO tu?? Ni akak attachkan gambar sekali.. Both EO ni 15ml. Seriously berkesan untuk weight loss tapi syarat utama dia adalah istiqamah supaya berat ko pun istiqamah menurun.







Grapefruit ni banyak fungsi dia. Weight loss, depression, antiseptic, dissolve lemak & banyak lagi. Semua minyak Young Living ni multipurpose tau.

Dalam Slique pun ada grapefruit. Tapi untuk orang yang bernekad ingin kurus, akak suggest ambil jugak untuk efek maksimum. Confirm...



 TIPS LAIN????

Minum air putih banyak. Air gas air sirap tak kira. Lepas pukul 8 jangan makan heavy. Kunyahlah buah dan minum air suam je. Breakfast jangan skip.

Sorry akak tak timbang berat akak sekarang cuma akak perasan tentang inch loss. So kalau korang nak tau detail pasal grapefruit & slique ni.. cari akak.
.
Oh 1 lagi.. our group member pun guna. Istiqamah betul and dia lost 10kg in 2 months. Ada sorang lagi lost 20kg dah. Hebat kan? Usahkan korang.. akak pun terinspirasi ni tau. Akak target raya ni akak nampak kurus.

Nanti akak share lagi journey kurus akak. Jom kurus sama-sama nak?

ok bai.


Marziah Zakaria
Young Living Independent Distributor
ID : 3781237



May 23, 2017

0 Comments

Chapter 231 || My Dear Zahin Mirza

| Posting by: jie || Photo by : jie |

Bismillahirrahmanirrahim,




Dah la tak menulis. Kekok rasanya. Kahkah.

Ini Zahin. Muhammad Zahin Mirza. 7 years old. Anak sulung.


Bukan. Hari ni bukan harijadi dia. Saja saya tulis sebab tiba-tiba saya rindukan dia.


Dia ada je. Sekolah. Poyo je ibu dia. Kah lagi.


Sebab arini saya scroll IG Bazli UNIC tu. Tak dapat tahan sebak tengok Syahid anak beliau. Terus teringat kat Zahin.


Dulu masa saya kerja  Zahin tinggal dengan pengasuh. Pangkat nenek dia. Dorang memang sayang Zahin. Jaga macam cucu sendiri. Bawak je kemana². Ikatan yang takkan dilupakan dan kami juga minta Zahin tak lupa semua tu. Zahin start sekolah umur 4 tahun di PASTI. Bila masuk 5 tahun kami pindah jadi Zahin pun lepas sekolah transit di rumah ustazah.


Bila saya ambil waktu petang.. Biasalah kita ibu mesti nak tanya soalan macam². Belajar apa makan apa kawan dengan siapa. Tapi Zahin jenis yang malas nak menjawab. Jadinya selama 3 tahun tu kami tak berapa tahu sangat aktiviti Zahin (dari mulut Zahin ). Maksudnya aktiviti harian lah. Kalau ada periksa atau event lain memang kami tahulah sebab ada surat kan.


Jadinya kami anggap Zahin tak suka bercerita. Walaupun kami memang nak sangat Zahin buat macam tu. Kadang-kadang kami ambil lambat so mood Zahin pun dah kelaut. Tak ceria. Apa boleh buat. Tuntutan kerja masa tu.


Tapi Zahin jens tahu apa dia nak. Contoh n makan la. Aku selalunya akan ikut selera dia. Bila balik kerja akan tanya nak makan apa. Dan selalunya masak ikut menu tu lah. Zahin tak la complicated sampai mintak macam² dan selalunya menu yang kami boleh buat lah. Cumanya kadang² jenis tak sabar nak makan. Ibunya yang stress kalut nak masak.


Ogos 2016 Zharif lahir. Terus aku nekad berhenti kerja sebab penat nak ulang alik dari rumah ke KL. Berapa jauh? 100++ km sehala. Banyak sebab sebenarnya resign tapi sebabl lain tu biarlah berlalu di angin lalu.


Sekarang ni ibulah yang hantar dan ambil Zahin sekolah. Pagi sampai petang. Siapkan semualah.


Sejak tu saya notice Zahin ni banyak bercerita. Sebenarnya Zahin ni banyak mulut. Kalau naik kereta dia memang asik bercakap. Cumanya dia jarang cerita aktiviti kat sekolah. Dululah.


Sekarang kalau ambil dari sekolah.. ibu kena bersedia dengar macam-macam cerita. Dah habis cerita pasal sekolah cerita lain pulak. Pendek kata tutup je lah radio kereta tu. Fokus kat dia. Macam-macam topik. Kadang-kadang jenuh jugak ibu nak cari jawapan.


Yes. I love talking and chit chatting with him everyday.  Zahin boleh bercerita sampai cerita waktu dia dah besar. Dah kawin dah ada anak lah. Hoi memang fikiran ke depan saja.


Masa dia 5 tahun dia dah participate pertandingan kalam jamaie sampai peringkat negeri. Masa 6 tahun pun sama. Dia dia jadi konduktor. Masa dia bagitau aku tak percaya.. Biar betul ustazah ni. Rupanya memang betul. Cumanya ibu tak sempat tengok masa 6 tahun sebab dalam pantang.


Baru-baru ni pun Zahin dipilih untuk bercerita selama 1 minit in english di perhimpunan. Cikgu tanya and he said OK. Ibu kagum sangat. Sebab Zahin berani. Bila sembang balik Zahin bagitau Zahin gementar sikit sebab ramai orang depan Zahin. Cikgu pun baik hati ambilkan gambar dan video.


Pagi tu Zahin tak praktis pun. Malam sebelumnya pun tak. Sebab dah 2 minggu tertangguh sampai Zahin pun takde mood nak praktis dah. Ibu pun rasa teacher dah lupa rupanya pagi tu Zahin kena naik pentas. Alhamdulillah he manage to remember everything. Syukur.






Alhamdulillah.

Apa yang saya dapat sekarang? Anak yang sangat suka bercerita tentang sekolah setiap kali balik. Baik sekolah pagi mahupun petang. Yang paling priceless, riak muka gembira setiap kali nampak kereta ibu tunggu di luar sekolah. Syukur.

Ini bukan cerita tentang anak saya paling hebat atau nak poyo tentang anak sendiri. Tapi ini cerita tulus dari hati untuk anak saya. Biar 1 hari nanti dia baca apa yang saya coretkan untuknya. Saya juga tak kata saya ibu yang terbaik sebab sanggup berhenti kerja untuk jadi seperti sekarang. Bukan juga mengata ibu-ibu yang bekerja tu tak baik atau menghasut anda² semua berhenti kerja dan jadi macam saya. Semua ada tujuan dan kepentingan sendiri dalam hidup. Terpulang pada anda macammana nak pilih. Yang pasti apa jua pilihan anda saya percaya ianya untuk keluarga anda. 

Sekian repekan saya di hari Selasa. Ok bai.




November 10, 2016

0 Comments

Chapter 230 || Produk Young Living

| Posting by: jie || Photo by : jie | 

Bismillahirrahmanirrahim,

Sambungan dari Essential Oil kat SINI. Boleh baca yang tu dulu.


Basically Young Living ada produk lain jugak. Meh aku senaraikan.
1. Essential Oil single. Contoh lavender tu dari pokok lavender lah. Lemongrass dari pokok serai.
2. Essential Oil (EO) Blend. EO ni adalah campuran dari beberapa EO single. Contoh Purification adalah campuran EO lemongrass, rosemary, myrtle dan beberapa lagi single EO. 
3. Personal Care - Ada deodorant, lip balm, hand soap, body lotion, facial wash dan banyakkkk lagi. Semua ni ada EO tau. 



4. NingXia - Minuman / supplement yang sedap di tekak aku. Campuran dari wolfberi dan ada 4 EO dalam tu (Orange/ Yuzu/ Lemon/ Tangerine). Ada berries, delima, plum. Antioksidan dan banyakkkkk sangat khasiat dan kesan positif. Ni aku tulis ni pun sebab aku dah minum dan rasa. Kalau tak memang tak berani nak claim bagus. Nanti aku cerita detail jugak pasal NXR ni. Tapi aku tepek jugaklah gambo bagi korang terliur macam aku terliur mula-mula dulu. Aku memang pantang tengok berries & air berries. 

Sapa terliur boleh beli dengan aku. Boleh minum dari budak-budak sampailah ke warga emas. Kot-kot nak beli untuk mak ayah ke, suami nak belikan untuk isteri yang jadi surirumah ke. 

Eh Surirumah kerja banyak tau. Jangan ingat wife kita surirumah dia duk rumah goyang kaki je. dapat je NXR ni hari-hari uolls makan sedap tau. Sebab hati wife manyak senang. 



5. Thieves Collection - Thieves ni EO blend yang bagus sebab dia bertindak sebagai anti-viral, antiseptik, antibakteria dan antikuman. Thieves collection ni pulak adalah personal care yang semuanya ada EO thieves kat dalam tu. 


6. Slique Collection - Ni EO nak kurus. EO single kat atas pun banyak yang boleh guna kalau nak lose weight.


7. Kidscents Collection - Personal Care untuk anak-anak. Contohnya ubat gigi, lotion yang bebas dari bahan kimia merbahaya. Of course juga ada EO kat dalam tu.


8. Massage Oil - EO ni walaupun nama dia 'Oil' tapi dia sangat cepat meresap ke dalam kulit. So kalau guna EO sahaja memang tak sesuailah jadi minyak urut. Jadi kalau nak buat minyak urut kena campur degan Carrier Oil jugak. Carrier oil ni jugak gunakan untuk 'dilute' kan minyak yang agak pekat / panas especially bila nak guna pada baby lah. Mostly kita dilute minyak untuk baby. Kata 100% essential oil. Haruslah dilute.


9. Accecories - Mostly yang paling banyak guna diffuser lah. YL ada macam-macam diffuser tapi yang paling glamer kat Malaysia dew drop lah. Sebab senang dapat FREE. Nak free jugak ke? Meh whatsapp akak 012.5977398.



Next entry aku cerita detail sket pasal  EO ni,.Mungkin aku start dengan NXR dulu. Sebab produk ni senang tak macam EO yang memerlukan banyak ilmu dan pembacaan.

ok bai. 


November 09, 2016

0 Comments

Chapter 229 || Terjebak dengan YOUNG LIVING ESSENTIAL OIL (YLEO)

| Posting by: jie || Photo by : jie |

Bismillahirrahmanirrahim,

Ape kes tajuk tak hagak-hagak. Nak cerita sebab dah terjebak. Dan tersuka.

Mula-mula member kenalkan. Cerita. Dia share kat FB. I is dont care u know. Malas. Tak minat nak tau.

Pastu jumpa dia. Kawan sekolah actually. kalau tak sebab minyak pun tapi sebab member memang kitorang akan jumpa bila free. Walaupun tak selalulah. Haha..

Start beli ORB diffuser + peppermint + lavender. Both Essential oils (EO) 15ml. Pastu dia cerita pasal Lemon untuk detox dan kuruskan badan. Sebab harga member murah dalam RM51 maka belilah. Semua dalam  RM300-RM400 gak la masa tu. Roomate aku kat hotel geleng kepala je.. "Akak, Sanggup akak beli dan keluarkan duit macam tu je". Aku tak jawab.. Sebab aku pun tak tau nak jawab apa.

Esoknya try guna. Guna pun takat guna je. Member still follow up feedback aku. Tak rasa nak menambah ke hapa. Selain member aku si Rina ni, ada few kenalan FB yang guna juga EO ni dan share dalam FB. Satu hari aku nampak post dia pasal dia buat "Wellness Blend" untuk jaga kesihatan anak-anak dia. To be exact to boost immune, untuk elakkan jangkitan penyakit (kita usaha, selebihnya Allah tentukan). So aku tanya dia.. Dia jual 10ml dalam RM120.

Aku tanya Rina. Kot-kotlah beli dari Rina dapat murah. Hahaha.. Agak checpskate di situ.

Then Rina suggest another blend dan dia juga suggest untuk aku beli sendiri semua minyak yang aku nak tu dan buat blend sendiri. Dia akan bantu untuk pilih EO since EO yang ada banyakkkk sangat. Mau pening kalau first time tengok. Tak tau mana nak amik.

Aku masih 50-50. Time gaji dia follow up lagi. So aku pun malas nak fikir aku on je lah. 

Bayar dalam RM 1k++ dan dapatlah EO macam ni. Masa ni seronok tengok minyak je. Nak guna kena study satu-satu. Ni pun aku dah combine dengan yang beli mula-mula dulu.

Ni lah orb Diffuser tu. Takde jual kat Malaysia. Yang ni member aku order dari US. Guna USB. So sesuai digunakan dalam kereta atau office.  Kalau nak beli boleh bagitau. Yang 1 lagi kat atas tu dew drop diffuser. Yang tu guna plug elektrik. Lagi efektif. Tengok saiz la kan...Nanti entry lain aku cerita lain.

Aku tak terus buat blend yang aku nak tu. Aku try apply sikit-sikit pada anak-anak. Perlahan-lahan juga aku nampak perubahan. Anak-anak pun macam suka sebab bila tak berapa sihat tak payah makan ubat. Aku just sapu je pada dada, belakang, tapak kaki dan bahagian yang sakit.

Kalau tak sihat, tetaplah aku ke klinik tapi lebih kepada nak confirm dan nak tau apa sakitnya. Bila tau senanglah aku nak treat. Lebih kurang macam tu lah.

Bukan aku sorang excited sebenarnya. Zahra pun sama. Botol-botol ni comel-comel semua dan ada sticker colorful. Colorful bila ko beli banyak la. Kalau beli 1 botol dia belum jadi colorful. hahaha...

So bila dia geram adalah aksi-aksi nak menerai sendiri minyak. Ada waktu dia tak bernasib baik, eh selalu nasib tak baik, minyak yang dia test mostly minyak yang panas. Pernah dia sapu rambut.. dia tiru macam aku selalu sapu kat ubun-ubun dia. End up menjerit, aku heret ke bilik air dan syampoo balik 1 kepala.

Now dia dah tak usik tapi geram nak tanggalkan sticker EO ni. Ada jugak budak macam tu. Aku memang alert je dengan dia tapi ada 1 masa tu aku terlepas pandang jugak makanya EO Orange aku dah takde sticker. Nasiblah mak kenal bau lagi nak...

OK berbalik pada cerita EO tadi. Rina masukkan dalam support Group. Support group yang gunanya untuk sharing macam-macam. Bila dalam group tu kita rasa seronok. Even kita newbies. Sebab banyak info boleh dapat. Kengkadang membaca ni malas sket tapi Telegram laju je bukak. Hahaha...

Dari situ timbul minat nak explore. Pendek kata meh kita summarize kan balik kenapa aku suka YLEO. Jangan tanya aku pasal brand lain sebab aku tau pasal Young Living je.

Kenapa aku suka essential oil (EO)?

                         

1. Sebab essential oil boleh guna banyak cara. Boleh sapu, boleh diffuse, boleh inhale, boleh titik dalam makanan/ minuman. 

2. Ada single oil dan ada blend oil (campuran beberapa jenis minyak). Even nama dia Single oil pun tapi kegunaan dia banyakk sangat. 


3. Boleh buat blend sendiri. Blend ni yang YL tak jual lah. Kita beli single oil dan blend sendiri. Setakat ni dah buat FLUBOMB, WELLNESS BLEND & ECZEMA BLEND etc. So far puas hati sangat. Nanti free aku cerita pulak apa single EO yang ada dalam blend ni.


4. ZZ boleh terima EO. Bila rasa tak sihat sendiri datang pada saya minta disapukan EO. Bila jatuh ke terus datang mengadu dengan ibu. Aku pun layan je lah amik lavender sapu je kat luka.

5. Sebab aku boleh guna untuk apa saja tujuan (sebagai treatment awal). Rasa-rasa macam nak selsema atau takut anak-anak selsema lepas kena hujan atau mandi laut contohnya, boleh sapu flubomb. 

6. Sebab Young Living ni Trapeutic grade. Seed to Seal lagi. Maknanya kualiti dari tempat tanaman tumbuhan dan biji benih hinggalah packaging semua kulaiti dititikberatkan. Mula-mula aku skeptikal tentang ni.. tapi bila leader aku sendiri dah pegi ke ladang mereka di US dan lihat sendiri semua proses depan mata agak-agak tak nak percaya lagi ke..

7. Sebab Young Living ada minyak untuk emosi. Menarikkan? 

And the list goes on...


ok. Buat masa ni tu je lah. Aku guna sejak Mac 2016 sampailah sekarang. Suka. Sapa nak tau detail bagitau. Kita sembang sambil inhale EO amik mood. Haha.

Ok bai. Iolls tengah tunggu roti batch terakhir dalam oven. eh iolls jual roti jugak tau. Kalau duk sekitar Tanjung Malim/ Keliang/ Kalumpang dan kawasan sekitar boleh whatsapp no yang sama untuk order. Akhir kata, terimalah gambar roti yang aku masukkan EO Oren dan lemon jugak dalam tu. Sedap tau.

Kiri - EO Orange. Kanan - EO Lemon. Jemput tengok. 

Ok bai lagi. 







back to top